22 maart 2013

Tomate Culinaire: Ethnic Foods, de wereld op je broodje

ANKE SCHOUKENS



Geen klassieke broodjes met kaas of ham bij Ethnic Foods. De broodjes- en traiteurzaak in de IJzerenkruisstraat biedt een uitgebreide kaart aan broodjes en snacks met een 'werelds' tintje.

Bij het eerste lentezonnetje is de drang om tijdens de middag even de benen te strekken en naar buiten te gaan meestal erg groot. Uit lunchen gaan is bovendien de ideale ontspanning op drukke lesdagen. Wij trokken erop uit en testten Ethnic Foods voor jou uit.

Voor mij is een man in maatpak binnengekomen. Zijn bestelling is al klaar: een wit stokbrood met beleg en groentjes, netjes in twee gesneden op een klein plateautje met papieren servet. De man is hier duidelijk kind aan huis en keuvelt gezellig met de dame achter de toog. Dat gekeuvel geeft me de tijd om de kaart te bestuderen.

Broodjes met werelds tintje

De broodjes- en traiteurzaak in de Ijzerenkruisstraat biedt een uitgebreide kaart aan broodjes en snacks met een werelds tintje. “Ik laat me inspireren door mijn roots en mijn ervaringen”, vertelt de chef. “Ik ben geboren in India. Daarna heb ik tien jaar in de Verenigde Staten gewoond waarna ik uiteindelijk in Brussel ben beland”, gaat hij verder. “Ik heb veel gereisd en geproefd van verschillende culturen. Ik heb ook gewerkt als chef in verschillende soorten restaurants. Van de Indische tot de Italiaanse en de Franse keuken, ik ken het allemaal.”

De ontmoetingen met verschillende eetculturen vind je duidelijk terug op de menukaart. Zo zijn alle broodjes naar een wereldstad genoemd. Neem nu het broodje New Delhi, met rundvlees en linzen (5,25 euro). Of je kan ook kiezen voor een broodje Bombay met kip tandoori (5,25 euro). Op de kaart staan ook meer vertrouwde broodjes zoals Melun met brie en Madras met kip. Maar zelfs die broodjes krijgen een exotische toets door wat mangovinaigrette of curry.

Klanten kunnen steeds kiezen uit verschillende broodsoorten: wit of granen stokbrood, stokbrood met gedroogde tomaten of olijven. Of heb je het liever iets pikanter, dan is het stokbrood met chili zeker iets voor jou.

Naast belegde broodjes biedt Ethnic Foods ook een uitgebreid assortiment aan (pasta)salades. Er is dagelijks verse soep te verkrijgen voor 3,95 euro. Bovendien serveert  Ethnic Foods iedere dag ook een plat du jour .

Op de dessertenkaart staan vooral klassiekers, zoals crème brulée en tiramusi. Slechts één dessert doet wat exotisch aan: Raas Malai . Dit is een populair Indisch dessert op basis van melk, weet de chef me te vertellen.

“Smeuïge brie met mangovinaigrette”

Ik kies het vegetarische broodje Melun (5,25 euro) met brie. Niet meteen wereldkeuken maar de mangovinaigrette zorgt voor de exotische toets. Dat komt op een wit stokbroodje want de huisgemaakte broodjes met tomaat of olijven zijn op. Jammer, want ik had dit graag eens geproefd. Het is dan ook al laat op de middag en naar verluidt gaan deze lekkernijen vlotjes over de toonbank

De piepkleine eettent bestaat uit een minitoogje en een viertal zitplaatsen. Ik besluit dan ook maar om mijn bestelling mee te nemen.

Vliegensvlug wordt mijn broodje belegd. Daarna krijg ik het broodjes netjes in twee gesneden mee in een papieren zakje. Ideaal om er onderweg een hap uit te nemen. Het stokbrood is lekker krokant en vol van smaak. Ook op het beleg valt niets aan te merken. De brie is lekker zacht en vormt een mooie combinatie met de mangovinaigrette. Dit broodje vormt het perfecte bewijs dat vegetarisch niet saai of flets hoeft te zijn en Ethnic Foods is alvast meer dan goedgekeurd. Een aanrader voor de zonnige lentedagen die eraan komen.

  Ethnic Foods
  IJzerenkruisstraat 14
  1000 Brussel
  ma-vrij: 09u-16u

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij omarmen elke opmerking, prangende vraag, opbouwende kritiek of lovende reactie, so shoot! Oh ja .. en bedankt!