28 mei 2013

Tourist Tuesday: België, dat landje waar niemand iets van weet?

CHARLOTTE HUYSMANS & MARLOU SARIS
foto's: Charlotte Huysmans



Je kent ze wel: van die filmpjes waar toeristen (of eigenlijk altijd wel Amerikanen, dat valt moeilijk te ontkennen...) aan moeten wijzen waar een bepaald land eigenlijk ligt en er in de meeste gevallen compleet naast zitten. Daarom gingen wij dit keer op zoek naar de kennis van de toeristen in Brussel. Behalve een blind map onder hun neus te steken, vroegen we ook naar wat feitjes. Kan niet zo moeilijk zijn, toch?

Welke kleuren heeft de Belgische vlag? Wat is de hoofdstad van België? Welke taal spreekt men eigenlijk in België? En Brussel, waar ligt dat precies?

Fun fact: we stonden op de Grote Markt, waar op dat moment welgeteld vier Belgische vlaggen wapperden.

     Baris en vriend                                      Vladimir          
Baris en zijn vrienden, uit Turkije ("maar zet er wel bij dat we Koerden zijn!"):
"We zijn nu in de hoofdstad van België, Brussel dus! De vlag is zwart, geel en... rood geloof ik." "Ja, rood," bevestigen zijn vrienden. "En hier praten ze geloof ik Frans en Vlaams, of hoe heet dat? Vlaams toch? Ik weet niet wat Vlaams eigenlijk is, maar het is sowieso geen Nederlands. Dat lijkt ook niet echt op elkaar, nee."

Vladimir (31), Rusland:
"Nee, ik weet niet welke kleuren de Belgische vla... oh wacht!" lacht hij terwijl hij naar de vlag aan het stadhuis wijst. "De Belgische vlag is zwart, geel en rood. Brussel is de hoofdstad en jullie spreken Vlaams en Frans."

Malin en vrienden                                                                                    Alex en Ben
Malin (25), Thailand:
"De Belgische vlag is zwart, geel en rood! Brussel is de hoofdstad en ze spreken hier Vlaams en Frans. Vlaams is volgens mij bijna als Nederlands, maar ik weet niet precies hoe dat verder klinkt. Oh, dit was makkelijk!"

Alex (23) en Ben (22), Engeland:
In één adem, zonder twijfel: "De vlag is rood, geel en zwart, Brussel is de hoofdstad en jullie nationale talen zijn Frans, Duits en Nederlands." Als Brussel in één keer goed aangewezen wordt op de kaart staat onze conclusie vast: de Britten hebben zich het beste voorbereid.

 photo Schermafbeelding2013-05-26om182157.png
      Hillary                                            Dimitris en Stergios
Hillary (20), Canada:
"Of jullie me iets mogen vragen over België? Natuurlijk! Maar ik weet echt niet veel hoor, dan weten jullie dat vast. De kleuren van de vlag weet ik wel! Dacht ik. Shit shit shit, ik weet het wel, ik weet het wel. Nee toch niet. Of wacht, blauw? Nee? De hoofdstad is denk ik Brussel, maar daar twijfel ik nu eigenlijk ook over. Oh, is het Brussel? Yes! En jullie spreken heel veel talen. Vlaams, Frans, Nederlands... Zijn er meerdere officiële talen? Frans en Nederlands dan!" We pakken de wereldkaart erbij en druk zoekend gaat Hillary op zoek naar Brussel. Ze begint met een "hier!" in Zuid-Frankrijk, maar zoekt toch nog even verder... "Ik begin in Italië hoor, dat is hier. En dan is Brussel hier... of hier... of hier... Nee, ik ga voor hier!" ... via Luxemburg en Nederland, naar niet ver van Brugge. Niet slecht!

Stergios, Dimitris en Kiriakos, allemaal 22, uit Griekenland:
Nog een groepje dat haar huiswerk (bijna) perfect heeft gedaan: "De Belgische vlag is rood, geel en zwart... en hij hangt daar!" lacht ook Stergios. "Maar anders wisten we het ook wel! Brussel is natuurlijk jullie hoofdstad, en jullie spreken Vlaams en Frans. Vlaams is een soort Nederlands. Verder weet ik nog van Brussel dat hier zogenaamd twee talen worden gesproken, maar het er in de praktijk maar één is. Stom hoor!"

Onze conclusie? België is helemaal niet zo onbekend en de gemiddelde toerist is echt niet dom! En - tegen onze verwachtingen in - wisten ze ook (bijna) allemaal precies waar ze waren. In Brussel, in het midden van "dat land dáár, onder Nederland, boven Frankrijk en naast Engeland" - hoofdstad van België. Applaus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij omarmen elke opmerking, prangende vraag, opbouwende kritiek of lovende reactie, so shoot! Oh ja .. en bedankt!