01 april 2013

Image brengt diversiteit op het grote doek

CHRISTO MERCELIS



Waar Brussel, diversiteit en film samensmelten vinden we cineasten Adil El Arbi en Bilall Fallah. Met hun aankomende langspeeldebuut Image wagen ze zich aan de mix en willen ze het echte Brussel tonen. Wij zijn alvast eens gaan horen hoe ze dit aanpakken.

Fallah (l.) en El Arbi (midden) op de set. © Jo Voets
Met hun succesvolle afstudeerwerk Broeders hebben ze een wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds in de wacht gesleept: een opstartbudget bedoeld om een kortfilm te maken. Adil El Arbi en Bilal Fallah zijn echter ambitieuzer dan dat en hebben de kans gegrepen om een langspeelfilm op te starten. Image: een film die onder meer het imago van Brusselse wijken als Schaarbeek en Molenbeek aankaart. Een negatief imago dat best een oppoetsbeurt kan gebruiken. Ze willen dan ook de Brusselse realiteit tonen met het verhaal van een jonge journaliste die in contact komt met de Marokkaanse Lahbib en die haar meeneemt in "zijn" wereld.

“Bloed, zweet en tranen”

Adil El Arbi: "Image is begonnen als een idee van Bilall voor een kortfilm. Die kortfilm is er nooit gekomen, omdat we merkten dat het meer potentieel had als langspeler."

Bilall Fallah: “Het idee voor Image is gekomen na een stage bij TV Brussel. Daar wilden ze reportages maken om het imago letterlijk ‘op te poetsen’ en een positief beeld mee te geven. Maar wat voor een slecht beeld heerst er eigenlijk wanneer al je reportages moet maken om dit proberen recht te trekken? Daar klopte iets niet, dus wil ik dat aankaarten. Ook in mijn eigen ervaringen ben ik al vaak gestoten op stereotypen en vooroordelen, dat was ook een inspiratie voor onze film.”

Fallah (l.) en El Arbi wisten ook Gène Bervoets te strikken.
© Jo Voets
Jullie hebben de opnames ook effectief zoveel mogelijk in Molenbeek en Schaarbeek gehouden. Hoe was dat?
Bilall: “We zijn in de wijken gaan filmen en dat was niet altijd gemakkelijk. Ten eerste is het budget miniem, we werken met haast niets. Dat kost bloed, zweet en tranen, omdat we het groots aanpakken en we natuurlijk niet willen tonen dat we met zo’n krap budget werken. Daarbovenop zijn de mensen in de wijken waar we zijn gaan filmen niet bepaald positief tegenover camera’s, net omdat ze al zo vaak met slecht nieuws in beeld komen."

Zijn er problemen geweest bij de opnames?
Adil: “Je moet beseffen dat het zowat de armste buurten van het land zijn en dat ze bovendien zo vaak negatief in de media komen. Het ging voor ons over het beeld van die wijken en van de mensen die er wonen. De manier waarop zij in de media komen is vaak negatief. Met Image maken we dan ook een statement tegen het negatieve, stereotiepe beeld.”

Bilall: “Door te filmen in die wijken hebben we ook bevestiging gekregen van ons opzet. Dat is jammer, maar dat geeft wel aan dat het nodig is. Niet alleen in het nieuws maar ook in fictie zie ik dat stereotiepe beeld. Het is waardevol ons eens af te vragen hoe vaak je iemand van buitenlandse afkomst op televisie ziet. Veel te weinig in vergelijking met de realiteit. Als er allochtonen in beeld komen worden ze haast altijd getypecast voor dezelfde rollen. Ofwel is het een crimineel of terrorist, ofwel is het een knuffelallochtoon die niets fouts doet. Die beeldvorming stoort mij, dus wil ik een film waarin ze bovenal op een realistischere manier in beeld komen.”

Diversiteit in beeld

Op welke manier breng je diversiteit in beeld?
Bilall: “De film speelt zich af in de context van de media (de film volgt een journaliste, nvdr.), omdat berichtgeving zoveel invloed heeft op de perceptie van groepen door telkens hetzelfde beeld weer te geven. Ik vind wel dat de media zich daar bewust van moeten zijn, dat er een reflectie moet zijn van wat er op straat leeft, achter én voor de schermen. Image brengt zowel de wereld van in de wijken als die van een nieuwsredactie in beeld. Onze film vertelt het verhaal vanuit beide perspectieven en laat ze in contact komen met elkaar.”
“Daarnaast is onze film een echte Belgische film waarin Brussel centraal staat, een stad die niet vaak naar voren komt. Ook op gebied van taal speelt onze film zich af in Brussel. Er wordt Nederlands gesproken, Frans, Engels en Arabisch. Er zitten ook Arabische dialecten in, wat het alleen maar geloofwaardiger maakt.”

Een smeltkroes van acteurs

Ook achter de schermen komt die diversiteit naar voren.
Bilal: “Niet alleen in het verhaal maar ook in de realiteit werken we met een mix van acteurs. We hebben bekende Vlaamse acteurs en daarnaast ook veel Marokkaanse jongeren. Zij spelen een rol die hun bekend is, zeer naturel. Ik vind het heel interessant om jonge Marokkaanse acteurs te zien samen met Vlaamse acteurs.”

Is het moeilijk om goede acteurs van buitenlandse origine te vinden?
Bilal: “Helemaal niet, er is enorm veel talent en potentieel. Het probleem is die typecasting. Daardoor hebben veel acteurs het gevoel dat er geen interesse is in hun talent en ze alleen worden gecast voor dezelfde typische rollen. Daardoor haken acteurs af en uiteindelijk vinden acteurs en filmmakers elkaar niet meer.”

Signaal tegen hokjesdenken

Speelt Image dan een voortrekkersrol?
Bilal: “Tot op zeker hoogte. We willen bovenal een goede film maken, los van andere motivaties. Anderzijds geven we met Image wel een signaal aan de media dat het eigenlijk niet uitmaakt wie welke rol speelt. Het maakt toch niet uit of een personage vertolkt wordt door een Marokkaanse Belg, een Chinees of nog iemand anders? Diversiteit op het scherm forceren werkt natuurlijk niet. Daartegenover is het ook zo dat hokjesdenken ook niet werkt. Hopelijk kunnen we daar met Image een draai aan geven.”

Image van Billal Fallah en Adil El Arbi komt eind 2013 – begin 2014 in de zalen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij omarmen elke opmerking, prangende vraag, opbouwende kritiek of lovende reactie, so shoot! Oh ja .. en bedankt!