01 mei 2013

Uitheemse delicatessen in Brussel: Exotisch koken

EMME LAMPENS
(tekst & foto's)


Elke week trekt Ratatouille Bruxelloise naar een buitenlands restaurant in Brussel. Vandaag verkent Ratatouille de wereldkeuken ook eens voor de hobbykoks onder jullie. In dit tweede deel van een tweedelige reeks – waarvan het eerste deel vanmorgen al verscheen – verkennen we een Aziatische en een Afrikaanse delicatessezaak in het Brusselse. Net zoals de Zuiderse keuken, boekt de Oosterse keuken bij ons al een tijdje succes. Denk maar aan de vele Suzi Wan-producten die nu in bijna elke Belgische supermarkt te vinden zijn. De Afrikaanse keuken daarentegen is voor velen onder ons een mysterie. Net daarom dat Ratatouille ook naar een Afrikaanse shop trok.

Kam Yuen

Bron: www.nautiljon.com
Ik hervat mijn zoektocht naar enkele buitenlandse delicatessenwinkels in het centrum van Brussel. Tussen de Beurs, de Oude Graanmarkt en het Sint-Goriksplein vind je een heuse Aziatische handelsbuurt. Restaurants, warenhuizen, theeshops of gamewinkels van uitbaters met zeer verschillende Aziatische roots vullen er de straten. Begin de jaren ’80 kende deze centraal gelegen buurt een plotse daling van de huurprijzen, en enkele Chinese inwijkelingen zagen toen hun kans. In 1985 opende er – op de hoek van de Sint-Katelijnestraat en de Zwarte Lievevrouwstraat – de allereerste Chinese supermarkt, Sun Wah.

Vandaag vind je op die plek Kam Yuen. Deze supermarkt verving Sun Wah in 2002. Door de jaren heen werd het Aziatische publiek in de buurt steeds meer divers. De nieuwe supermarkt wou ook dit bredere publiek aanspreken. Er bestaat waarschijnlijk ook geen Aziatisch product dat bij Kam Yuen niet te vinden is. Je vindt er rekken met typische Chinese producten, maar ook rekken met typisch Japanse, Thaise of Koreaanse producten. In elke Vlaamse supermarkt kan je vandaag wel noedels vinden, maar het aanbod bij Kam Yuen is écht indrukwekkend. Tientallen noedels met allerlei verschillende smaken, vormen en texturen uit allerlei verschillende Aziatische regio’s bemoeilijken er je keuze.

Natuurlijk kan je er nog veel meer dan noedels kopen. Het assortiment is enorm uitgebreid. Aziatische gebak, verse groenten en kruiden, speciale sauzen, allerlei soorten thee en zelfs Aziatische wijnen, het ligt er allemaal. Liefhebbers van de Aziatische keuken kunnen hier zeker hun hart ophalen. Tref je in je kookboek een ingrediënt waar je nog nooit van gehoord hebt? Dan is de kans groot dat je het bij Kam Yuen zal vinden. Ik staarde me er alvast blind op sauzen en specerijen waar ik nog nooit van gehoord had.


Dat Kam Yuen geen kleine speciaalzaak maar een echte supermarkt is, zal ondertussen wel al duidelijk zijn. Maar daarom net kunnen liefhebbers van de Oosterse keuken die zelf geen helden in de keuken zijn er ook terecht. Naast de vele verse producten vind je bij Kam Yuen ook een heel uitgebreid assortiment aan instant- en diepvriesproducten. In de vriezers liggen kant-en-klare dim sums naar je te lonken. Koop je achteraan in de winkel nog stokjes en enkele typisch Aziatisch-ogende kommetjes en bamboematjes, en je waant je zelfs vanuit je eigen zetel bij de Chinees!

   Kam Yuen
   Zwarte Lievevrouwstraat 2-4, 1000 Brussel
   Website





My Shop

Image and video hosting by TinyPic
Ik verlaat Kam Yuen om op zoek te gaan naar een keuken die voor mij volledig onbekend terrein – en dus écht exotisch – is: de Afrikaanse keuken. In Brussel staat Matonge bekend als de Afrikaanse buurt bij uitstek. Maar er zijn ook andere Brusselse plekken waar heel wat Afrikaanse migranten samenwonen. Zo is er bijvoorbeeld veel Afrikaanse bedrijvigheid in de buurt rondom het abattoir in Anderlecht. Ik trek dan ook naar de centrale winkelstraat van die buurt: de Ropsy Chaudronstraat, waar je al lang niet meer enkel slagerijen aantreft. Je loopt er het ene na het andere Afrikaanse winkeltje voorbij.

Ik besluit binnen te gaan in een van de grotere winkels: My Shop. Achter de kassa tref ik André, die afkomstig is uit Guinea en met zijn ouders naar België kwam toen hij nog een kleine jongen was. "De eigenaar van de winkel is er niet", zegt hij. "Maar ik wil je vragen wel beantwoorden." André vertelt me dat de winkel nog maar vier maanden open is. De zaken lijken wel al vrij goed te gaan, want er lopen toch regelmatig klanten binnen en buiten.

Het valt me op dat al deze klanten Afrikaanse roots hebben. Ik vraag André dus of er ook regelmatig niet-Afrikaanse Brusselaars hier inkopen doen. "Ja hoor, wij hebben ook soms Belgische klanten", antwoordt hij. "In deze buurt wonen Belgen en Afrikanen samen, en je hebt ook Belgen die zich ik interesseren voor de Afrikaanse keuken. Ik ben bijvoorbeeld getrouwd met een Belgische."

Ik vraag André ook naar enkele typisch Afrikaanse producten of ingrediënten. Hij vermeldt dingen als gierst, bakbananen en kwanga. Bij gierst en bakbananen kan ik me nog iets voorstellen, maar van kwanga had ik nog nooit gehoord. Kwanga blijkt een soort gebak van cassave – een meelsoort die verkregen wordt uit de wortels van de maniokplant – te zijn, dat in droge bananenbladeren gewikkeld wordt.

Links: kwanga. Midden: gedroogde vissen. Rechts: palmolie.
Wanneer ik verder door de winkel wandel kom ik de kwanga-pakketjes tegen. Je kan natuurlijk niet zien hoe ze er vanbinnen uitzien, maar ik zou me er misschien wel eens aan eentje durven wagen. De producten die zich naast de kwanga bevinden, schrikken me wat meer af. Ik heb niet direct door waarnaar ik aan het kijken ben, maar het blijken allerlei soorten gedroogde vissen te zijn. Er ligt stokvis, een gedroogde vis die in België wel vaker te verkrijgen valt, maar de vissen ernaast zijn voor mij een mysterie. Er ligt zelfs een gedroogd gedaante dat me aan een kleine krokodil doet denken. Hopelijk is dat enkel gezichtsbedrog!

Op het einde van mijn bezoek aan Your Shop, besluit ik dat de Afrikaanse keuken eerder iets voor de echte durvers is. Misschien is het gewoon beter dat je voor een eerste kennismaking met deze exotische keuken naar een restaurant trekt? Ratatouille Bruxelloise nam meteen de proef op de som en bezocht het kleurrijke Afrikaanse restaurant Le Vieux Mila. Maar daarover lees je vrijdag meer...

   My Shop
   Ropsy Chaudronstraat 25, 1070 Anderlecht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij omarmen elke opmerking, prangende vraag, opbouwende kritiek of lovende reactie, so shoot! Oh ja .. en bedankt!